“In 2017 voorspelde Marieke de rol van deathfluencers, funeral drive-thru’s en hologrammen tijdens uitvaarten die in de (post)pandemietijd in 2020/2021 realiteit zijn geworden”

“Het is opmerkelijk dat de meest impactvolle ervaring in een mensenleven nog niet is ontdekt door A-merken"

Wereldwijd wordt er geëxperimenteerd met producten en technologieën rondom uitvaarten en rouwen. Er wordt geëxperimenteerd met virtueel leven na de dood, augmented reality applicaties op urnen en kisten, internetuitvaarten, interactieve grafzerken en SMART-robots die plaatsvervangend kunnen zijn voor overleden dierbaren. Door dit soort ontwikkelingen lijkt het taboe rondom de dood te verdwijnen en lijkt het moment van definitief afscheid nemen steeds vaker te worden opgerekt. Tot de dood ons scheidt, is in de toekomst wellicht niet meer relevant. Tot in den eeuwigheid wordt mogelijk het nieuwe devies en daar kunnen producten en diensten bij worden bedacht.

"Lifestyle-, mode- en foodmerken gaan de dood steeds vaker zien als een marketingmoment. Een moment dat zij willen faciliteren"

De dood moet gaan leven

“Marieke neemt u mee naar vijf jaar vooruit en geeft haar publiek een spectaculaire en baanbrekende kijk op de dood en toekomstige uitvaartbelevingen” 

Laat u inspireren door creatief mastermind en trendwatcher Marieke van der Weiden en haar verhalen over de uitvaart van de toekomst en nieuwe vormen van marketing en ondernemen in een (post-)pandemie tijdperk. Marieke is een visionair met een enorme verbeeldingskracht en een veranderdrift die is gebaseerd op kennis van historische cyclussen, het sentiment van doelgroepen en het vroegtijdig signaleren van trendbewegingen in de samenleving.

Marieke baseert haar verhaal over de dood op haar rapport Uitvaart van de Toekomst (2017) waarin zij de waarde van A-merken in uitvaartmomenten bepaalt.  Marieke stelt in haar onderzoek dat de nieuwe generatie nabestaanden op zoek gaat naar totaalervaringen, ook bij het afscheidnemen. Daarin zijn rollen weggelegd voor bekende en lokale merken die ervoor zorgen dat de herinnering wordt verbeterd. Dat heeft uiteindelijk  een positief effect op de rouwverwerking.

Een gedachte die ten grondslag ligt aan haar onderzoek is dat consumenten in de toekomst vaker bezig willen zijn met hun uitvaartwens. Dit door een digitalisering in de uitvaartbranche en een introductie van productervaringen van A-merken in uitvaartprocessen. Deze ontwikkelingen zorgen voor meer gebruikersgemak voor consumenten en aantrekkelijke uitvaartbelevingen.

REFERENTIES

“Voor elke relatief klassieke of traditionele organisatie, sector of branche heeft Marieke creatieve oplossingen die inspelen op nieuwe vormen van ondernemerschap, nieuwe vormen van marketing en trends die anderen nog niet opmerken”

Het publiek van Marieke gaat naar huis met een hoofd vol ideeën en nieuwe energie. Haar lezingen zijn uptempo en doorspekt met humor en worden ondersteund door weergaloze visuals die tot de verbeelding spreken. Marieke heeft een achtergrond in marketing voor gemeenten en de creatieve sector en is nauw verwant aan de entertainment-, mode- en kunstsector en dat ziet u terug in haar lezingen, werksessies en shows.

"Bij Marieke stop je er een kwartje in en krijg je er vijfentwintig euro uit"

Marieke is een onconventionele creatieve denker met een pijlsnelle oplossingsgerichte geest en is al meer dan tien jaar verbonden aan hogescholen in Nederland. Marieke is een graag geziene gast bij pitchnights en in jury’s en haar projecten, onderzoeken en zienswijze wordt relatief vaak opgepikt in de media. Zij verlaagt drempels, doorbreekt taboes en kan mensen zover krijgen direct aan de slag te willen gaan met hun idee. Zij motiveert haar publiek in rap tempo naar een hoger niveau  van creatief denken en daadwerkelijk gaan doen. Bij de borrel na haar lezingen vliegen de ideeën meestal direct over tafel.  Boek haar voor een spectaculair onderdeel in uw programma.

IN DE MEDIA

Marieke werkte mee aan reportages over de Uitvaart van de Toekomst van o.a. Volkskrant Magazine, Algemeen Dagblad, SBS6 en RTLZ.

"Met haar snelle, speelse, maar ook wetenschappelijk onderlegde brein is Marieke de rest van de wereld vaak minstens vijf jaar voor."

Els Neijts Journalist

INTERVIEWS