OVERLEDENE ALS HOLOGRAM OP EIGEN UITVAART

Gepubliceerd op 2 november 2020 om 09:05

Tekst Nik Wouters

Celebrity Kim Kardashian kreeg voor haar verjaardag een hologram van haar overleden vader, maar ook in Nederland kun je sinds kort een overledene in een hologram laten voortleven. Verschillende bedrijven bieden sinds kort diensten aan als 'speech op je eigen uitvaart', waardoor iemand die net is overleden naast de kist vrienden en familie kan toespreken.

"Mensen die weten dat ze komen te overlijden kunnen zichzelf opnemen als hologram", zegt Desmond Frencken van HEREweHOLO. "Op het moment dat de uitvaart is, kunnen ze zichzelf naast de grafkist neerzetten en hun verhaal doen voor de nabestaanden. Over wat ze hebben meegemaakt, nog nooit aan iemand hebben verteld of dat ze iemand de waarheid willen vertellen."

In een witte kast van 2 meter hoog is het hologram te zien. "We willen graag dat mensen er in ware grootte staan. Het voelt daarom ook heel echt aan."

EditieNL 

Kwaliteit hologrammen steeds beter

Het bedrijf heeft de dienst vorige maand gelanceerd en praat inmiddels met de eerste mensen die er interesse in hebben. "Het is iets waar mensen behoefte aan hebben, daar ben ik heilig van overtuigd", zegt Frencken. "Per jaar gaan 160.000 mensen in Nederland dood. Er zijn altijd mensen die zich op deze manier weer aan de nabestaanden willen laten zien. Volgens Frencken wordt de kwaliteit van de hologrammen snel beter. "De variant van Kim Kardashian is een tijdje geleden opgenomen en daarbij heb je een donkere ruimte nodig. Inmiddels kunnen wij hologrammen ook in een verlichte ruimte, bijvoorbeeld een uitvaartcentrum, laten zien.

Vaker boodschappen in een dienst

Uitvaartverzorger DELA heeft eerder overwogen om hologrammen in Nederland aan te bieden, nadat werknemers het product in de Verenigde Staten zagen. "Wij concludeerden dat Nederland er nog net niet klaar voor is", zegt woordvoerder Martijn van de Koolwijk. "Maar we zien wel dat sinds de coronacrisis er vaker boodschappen van overledenen in de dienst voorbij komen."

Dat komt volgens hem doordat steeds meer diensten via internet worden uitgezonden. "Meer dan de helft wordt inmiddels gestreamd en daarin kan makkelijker een boodschap worden opgenomen. Een video is voor het overlijden makkelijk op te nemen, bijvoorbeeld met je telefoon."

Niet voor iedereen

Frencken ziet in dat niet iedereen zit te wachten op een hologram van een overledene. "Een praktijkvoorbeeld was een vrouw die dit heel graag wilde doen. Maar haar dochter vond het te veel impact hebben. Ze weet niet of ze zo'n echte projectie op dat moment kan verdragen. Misschien wel als ze het op een later moment terugziet."


Onbewerkte video uit de HEREweHOLO studio

In beeld : Uitvaarttrendwatcher Marieke van der Weiden MA

Lees ook over de hologram schoorsteenvariant van Your-Legacy in dit artikel


Ondersteunend

Fragment(en) Rapport Uitvaart van de Toekomst (2017)

Marieke van der Weiden MA (1978)

Wereldwijd wordt er geëxperimenteerd met producten en technologieën rondom uitvaarten en rouwen. Er wordt geëxperimenteerd met virtueel leven na de dood, augmented reality applicaties op urnen en kisten, internetuitvaarten, interactieve grafzerken en SMART-robots die plaatsvervangend kunnen zijn voor overleden dierbaren. Door dit soort ontwikkelingen lijkt het taboe rondom de dood te verdwijnen en lijkt het moment van definitief afscheid nemen steeds vaker te worden opgerekt. Tot de dood ons scheidt, is in de toekomst wellicht niet meer relevant. Tot in den eeuwigheid wordt mogelijk het nieuwe devies en daar kunnen producten en diensten bij worden bedacht.

Scherm of bril

Als er wordt gevraagd wat de rol van virtual reality in uitvaartprocessen kan zijn, dan geven respondenten over het algemeen aan dat zij het niet voor zich zien hoe virtual reality in uitvaartprocessen zou kunnen werken. Virtual reality wordt door hen uitgelegd als iets met een scherm of bril en wordt soms verward met augmented reality. Ze zien het niet gebeuren dat mensen met een bril of een scherm uitvaarten bijwonen. Dit is volgens hen te omslachtig en het haalt de aandacht af van de overledene. Ook in andere fases van uitvaartprocessen zien de ondervraagden op korte termijn geen augmented- of virtual reality toepassingen ontstaan.

Augmentend & Virtual Reality

Respondenten uit het onderzoek naar de Uitvaart van de Toekomst zien augmented- en virtual reality in uitvaartprocessen alleen gebeuren als het een natuurlijk overgangsproces is voor consumenten. Daarmee bedoelen ze dat het voor consumenten weinig moeite moet kosten om het eigen te maken. Zij geven in het onderzoek aan het ‘een rare gedachte’ te vinden om mensen na hun dood virtueel voort te laten leven. Daarmee bedoelen ze dat ze het niet voor zich zien dat consumenten op deze manier overledenen willen herinneren. Volgens hen kan een virtueel leven na de dood er voor zorgen dat het afscheid nemen wordt uitgesteld en dat zou volgens de ondervraagden psychologische nadelen kunnen opleveren. Ze bedoelen daarmee dat mensen door virtual reality niet meer toekomen aan het daadwerkelijke rouwen. Sommigen benadrukken in het gesprek zakelijk gezien wel open te staan voor een introductie van augmented- en virtual reality. Daarbij wordt de opmerking gemaakt dat uitvaartorganisaties over het algemeen openstaan voor alle vormen van rouwen die consumenten willen aangrijpen.

Digitalisering in de uitvaartsector

Volgens De Lange (2014) biedt digitalisering bijzondere kansen voor het heruitvinden van traditionele services, platforms en producten. Bestaande producten en diensten in de uitvaartbranche worden in dat geval vervangen door totaal nieuwe digitale kernproducten die zich ontwikkelen tot de standaard gebruikersvariant. Het hoogste niveau van een brand-utility is volgens De Lange het ontwikkelen van een digitaal kernproduct. Volgens hem is het kunnen ontwikkelen van digitale kernproducten de nieuwe vorm van marketing voor organisaties.

Brand-Utility in de uitvaartsector

Er worden een aantal brand-utility mogelijkheden beschreven die relevant kunnen zijn voor de uitvaartbranche. Om tot deze mogelijkheden te komen, is er onderzocht in welke fases van uitvaartprocessen digitale kernproducten een rol spelen of kunnen gaan spelen.

Voorbeeld van brand-utility mogelijkheid in uitvaartprocessen 

  • Digitaal experience-environment: een digitale omgeving die voor, tijdens en na uitvaarten een rol kan spelen. In een dergelijke omgeving kunnen consumenten verschillende thrills (escapisme) ervaren, dingen leren (educatieve experiences) en producten aankopen.

Onderzoek : www.linkedin.com/in/mariekevanderweiden

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.