YOUR-LEGACY : HOLOGRAFISCHE HERINNERINGEN

Gepubliceerd op 8 juli 2020 om 23:02

Kees Veerman legt unieke gebeurtenissen en verhalen vast met AR

‘Het is veel persoonlijker, er zit meer gevoel in’

8-7-2020 om 15:00

Er is een nieuwe manier om bijzondere momenten vast te leggen. Kees Veerman (Jassie) legt zich met zijn bedrijf ‘Your Legacy’ toe op het maken van hologrammen. Het is daarmee mogelijk om belangrijke gebeurtenissen als trouwerijen te herbeleven zoals ze waren. Een hologram is meer dan alleen een video. Het is een realistischer, driedimensionaal beeld. Kees’ bedrijf wil de innovatie gaan gebruiken voor particulieren. En dat voor een betaalbare prijs.
Door Laurens Tol

Kees studeerde Bedrijfskundige informatica en bekleedde vanaf 2004 verschillende functies in het bedrijfsleven. Na een aantal jaar gewerkt te hebben, ontstond bij hem het idee om ook iets te willen gaan doen voor particulieren. In 2016 kwam de Volendammer voor het eerst in aanraking met Augmented Reality (AR). Het is een technologie waarmee extra informatie kan worden toegevoegd aan een beeld, zonder dat daar een bril voor nodig is. Het spel ‘Pokémon GO’ is een voorbeeld van waar het gebruikt wordt. Kees werd al snel gegrepen door de techniek en zag er de grote mogelijkheden van in.

Herinneringen vastleggen

Hij maakte de connectie met iets waar hij al langer mee bezig was: de vraag wat mensen verbindt. ,,Ik vraag mij al een tijd af wat we met elkaar gemeen hebben. Hoe blijven we bij elkaar, hoe komen we bij elkaar en wat betekent dat? Wat blijft er over als iemand verhuist of afscheid moet nemen? En wat onthoud je als je gaat trouwen of als er een kind geboren wordt? Dat zijn de herinneringen. We delen de verhalen die we samen hebben meegemaakt en opgebouwd. Het plan ontstond om dit soort gebeurtenissen te gaan vastleggen met AR. Ik moet dit gaan doen, dacht ik. Daarom zegde ik in 2017 mijn baan op. Ik ben erin gedoken zonder vangnet”, vertelt Kees.

‘Wat ik het mooie
vind van de techniek,
is dat het net lijkt
of de persoon echt
bij je is’

Nog niet volwassen genoeg

Hij deed twee jaar onderzoek naar de mogelijkheden van de techniek. In het begin was het nog ondoenlijk om er iets mee te gaan doen. De kosten waren te hoog en de technologie was nog niet volwassen genoeg. Na verloop van tijd veranderde dit. ,,Ik heb toen een team van vier specialisten opgericht. Iedereen was laaiend enthousiast over mijn idee om verhalen en herinneringen op deze manier vast te leggen. Uiteindelijk is daar ‘Your Legacy’ uit ontstaan.”

Verhalen vertellen en herbeleven

Kees begint klein met het aantal producten dat hij aanbiedt. Een daarvan is de mogelijkheid om foto’s in lijstjes meer betekenis te geven. Kees kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat de persoon op de afbeelding een bepaald verhaal vertelt. Dit door met een smartphone op het object te richten. Het is ook mogelijk om dit te doen bij een trouwportret, om daarmee de huwelijkssluiting te herbeleven. Daarvoor is het nodig dat Kees en zijn team bij zo’n gebeurtenis aanwezig zijn om beelden vast te leggen met een speciale camera die diepte kan vastleggen.

Looking Glass

Ze gaan daarbij niet over een nacht ijs. Men gaat eerst in gesprek met de klant, om aan alle verwachtingen te kunnen voldoen. Naderhand wordt het materiaal nog bewerkt.
De beelden kunnen daarnaast worden bekeken met een driedimensionaal scherm. Een zogenoemd ‘Looking Glass’. ,,Als je een ‘normale’ video of foto ziet, heb je het idee dat je van buiten naar binnen kijkt. Wat ik het mooie vind van de techniek waar ik mee werk, is dat het net lijkt of de persoon echt bij je is. Het is veel persoonlijker, er zit meer gevoel in. Iets anders waar je aan kunt denken, is dat iemand die je tijdelijk moet missen op deze manier een boodschap kan overbrengen aan zijn of haar familie en vrienden. Bijvoorbeeld vanwege een verhuizing naar het buitenland of een uitzending als militair. Zoiets krijgt met Augmented Reality veel meer lading. Je hebt een verhaal dan niet van ‘horen zeggen’, maar luistert en ziet het zoals diegene het echt zei. Er zijn zoveel mogelijkheden wat dit betreft.”

‘Je moet er tijd
en bezieling insteken.
Je gaat zeker een
paar keer op je bek,
om daarna weer
op te staan’


Ondersteunend

Fragment(en) Rapport Uitvaart van de Toekomst (2017)

Marieke van der Weiden MA (1978)

Wereldwijd wordt er geëxperimenteerd met producten en technologieën rondom uitvaarten en rouwen. Er wordt geëxperimenteerd met virtueel leven na de dood, augmented reality applicaties op urnen en kisten, internetuitvaarten, interactieve grafzerken en SMART-robots die plaatsvervangend kunnen zijn voor overleden dierbaren. Door dit soort ontwikkelingen lijkt het taboe rondom de dood te verdwijnen en lijkt het moment van definitief afscheid nemen steeds vaker te worden opgerekt. Tot de dood ons scheidt, is in de toekomst wellicht niet meer relevant. Tot in den eeuwigheid wordt mogelijk het nieuwe devies en daar kunnen producten en diensten bij worden bedacht.

Scherm of bril

Als er wordt gevraagd wat de rol van virtual reality in uitvaartprocessen kan zijn, dan geven respondenten over het algemeen aan dat zij het niet voor zich zien hoe virtual reality in uitvaartprocessen zou kunnen werken. Virtual reality wordt door hen uitgelegd als iets met een scherm of bril en wordt soms verward met augmented reality. Ze zien het niet gebeuren dat mensen met een bril of een scherm uitvaarten bijwonen. Dit is volgens hen te omslachtig en het haalt de aandacht af van de overledene. Ook in andere fases van uitvaartprocessen zien de ondervraagden op korte termijn geen augmented- of virtual reality toepassingen ontstaan.

Augmentend & Virtual Reality

Respondenten uit het onderzoek naar de Uitvaart van de Toekomst zien augmented- en virtual reality in uitvaartprocessen alleen gebeuren als het een natuurlijk overgangsproces is voor consumenten. Daarmee bedoelen ze dat het voor consumenten weinig moeite moet kosten om het eigen te maken. Zij geven in het onderzoek aan het ‘een rare gedachte’ te vinden om mensen na hun dood virtueel voort te laten leven. Daarmee bedoelen ze dat ze het niet voor zich zien dat consumenten op deze manier overledenen willen herinneren. Volgens hen kan een virtueel leven na de dood er voor zorgen dat het afscheid nemen wordt uitgesteld en dat zou volgens de ondervraagden psychologische nadelen kunnen opleveren. Ze bedoelen daarmee dat mensen door virtual reality niet meer toekomen aan het daadwerkelijke rouwen. Sommigen benadrukken in het gesprek zakelijk gezien wel open te staan voor een introductie van augmented- en virtual reality. Daarbij wordt de opmerking gemaakt dat uitvaartorganisaties over het algemeen openstaan voor alle vormen van rouwen die consumenten willen aangrijpen.

Digitalisering in de uitvaartsector

Volgens De Lange (2014) biedt digitalisering bijzondere kansen voor het heruitvinden van traditionele services, platforms en producten. Bestaande producten en diensten in de uitvaartbranche worden in dat geval vervangen door totaal nieuwe digitale kernproducten die zich ontwikkelen tot de standaard gebruikersvariant. Het hoogste niveau van een brand-utility is volgens De Lange het ontwikkelen van een digitaal kernproduct. Volgens hem is het kunnen ontwikkelen van digitale kernproducten de nieuwe vorm van marketing voor organisaties.

Brand-Utility in de uitvaartsector

Er worden een aantal brand-utility mogelijkheden beschreven die relevant kunnen zijn voor de uitvaartbranche. Om tot deze mogelijkheden te komen, is er onderzocht in welke fases van uitvaartprocessen digitale kernproducten een rol spelen of kunnen gaan spelen.

Voorbeeld van brand-utility mogelijkheid in uitvaartprocessen 

  • Digitaal experience-environment: een digitale omgeving die voor, tijdens en na uitvaarten een rol kan spelen. In een dergelijke omgeving kunnen consumenten verschillende thrills (escapisme) ervaren, dingen leren (educatieve experiences) en producten aankopen.

Onderzoek : www.linkedin.com/in/mariekevanderweiden

Masterclasses & Werksessies

Wil je alles weten over dit product, de uitvaart van de toekomst en hoe jouw onderneming kan floreren in de grote marktshift? Boek een masterclass, werksessie,  training of een lezing van deathfluencer Marieke van der Weiden MA

Voorbeeld product

€ 29,95

Voorbeeld product

€ 29,95

Dit is een voorbeeld product. Het kan niet gebruikt of gekocht worden.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.