BLOEMKOOL ROUWSTUK VOOR OMA

Gepubliceerd op 13 juli 2020 om 22:50

Bloemkool op de kist van oma: 'Daar had ze wel om kunnen lachen'

13 juli 2020 18:14Aangepast: 13 juli 2020 22:06

Een uitvaartvaartverzorger in West-Friesland deelde op haar site een foto van een kist met een bloemkool erop. "In plaats van een bloemstuk." Ze kreeg er veel reacties op.

Het was eigenlijk altijd vaste prik als Lynn (26) of haar nichtjes en neefjes bij oma gingen eten. Altijd bloemkool en altijd een tartaartje erbij. "Dat was echt iets wat ze voor ons maakte", vertelt Lynn. "Vooral voor mijn neef, die at daar heel veel, hij woonde bij haar in de straat en het was zijn lievelingsgerecht." Niet dat ze héél goed kon koken, hoor. Maar dit gerecht was dan wel weer haar specialiteit.

Daar moesten ze ook aan denken toen oma begin deze maand overleed, op 73-jarige leeftijd. Dus Lynns neef vond eigenlijk wel dat er in plaats van een bloemstuk, een bloemkool op de kist van oma moest komen te liggen. "Dat vonden we allemaal wel een mooi gebaar."

Uitvaartondernemer Carola Vriend verzorgde het afscheid van Lynns oma. "Ik vind het altijd erg leuk als er iets persoonlijks wordt toegevoegd aan een uitvaart", vertelt ze. "Dat mensen de traditionele uitvaart een beetje loslaten en bijvoorbeeld kiezen voor liedjes die niet in de top-10 uitvaartmuziek staan."

Wiet achter de kist

Laatst had Vriend bijvoorbeeld een uitvaart waarbij een wietplant achter de kist stond. "Ja, dat vind ik mooi, want dat typeert dus kennelijk de overledene."

Het bloemkoolstuk viel haar om diezelfde reden op en Vriend deelde de foto en het verhaal op haar site. Om te laten zien dat mensen bij een afscheid niet in de gebaande paden hoeven te lopen.

"Ze hoeven zich niet aan de standaard te houden. Luister gewoon naar jezelf, in plaats van naar wat gebruikelijk is. Hoe persoonlijker het afscheid, hoe troostrijker."

Lachen

Lynn zag ook juist dat 'het bloemkoolstuk' wat lichtheid in het afscheid bracht. "Het past bij onze familie, we pakken veel dingen met humor op. Oma had er zelf ook hartelijk om kunnen lachen, denk ik."

 

Ondersteunend

Fragment(en) Rapport Uitvaart van de Toekomst (2017)

Volgens Keller (2010) moeten organisaties om optimale marktstrategieën te ontwikkelen, relevante klantsegmenten definiëren. Omdat uitvaartorganisaties over het algemeen ´iedereen die doodgaat´ als hun klant zien, is het voor het succes van marketingactiviteiten noodzakelijk te segmenteren. In deze paragraaf wordt beschreven wat de toegevoegde waarde is van marktsegmentatie op levensstijl.

Tribe-Marketing

In een theorie over tribe-marketing van Richardson (2013) komt naar voren dat organisaties een doelgroep moeten indelen in tribes om succesvol te zijn. Dat betekent dat organisaties hun doelgroepen niet alleen moeten segmenteren op merkvoorkeur, gedrag en loyaliteit maar moeten analyseren wat overlappende waarden of normen zijn die een groep aanhoudt. Richardson´s theorie is gebaseerd op de waardes van etno-marketing waarbij marketeers nieuwe manieren van marketing ontwikkelen op basis van de gangbare normen en waarden binnen groepen. In de klassieke vorm van etno-marketing gaat het om marketing voor verschillende etnische groepen in de maatschappij. Bij tribal-marketing gaat het om groepen met verschillende etnische achtergronden maar met eenzelfde normbesef. Volgens Cova (1997) vormen consumenten actieve tribes die producten van A-merken gebruiken en deze creatief vervormen of innoveren voor hun eigen belang en soms ook in het belang van het merk. Volgens Cova gaan tribes creatief om met merken en hun gebruikstoepassingen waarop merken kunnen innoveren. Daarin kunnen volgens Cova situaties ontstaan waarin merken de grip op hun producten en merk compleet verliezen door creatieve aanpassingen van tribes.

Brand-Loyalty

Michman (1999) stelt in zijn theorie dat marktsegmentatie op basis van levensstijl een aspect moet zijn van de algemene strategie van organisaties. Volgens de auteur is lifestyle-marketing gebaseerd op activiteiten, interesses en meningen die worden gereflecteerd in de persoonlijkheid van mensen en in het aankopen en gebruiken van producten. Volgens Saviolo en Marazza (2012) kunnen merken zich tot lifestylebrand ontwikkelen. Dat gaat volgens de auteurs over merken die een klantrelatie kunnen onderhouden die brand loyality overtreft. Daarmee wordt bedoeld dat de marketingactiviteiten van lifestylebrands niet alleen resulteren in een mate van klantloyaliteit maar in een totale adoptie van het merk in het leven van consumenten.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.