PADDO KIST HIER LIVE

Gepubliceerd op 14 september 2020 om 22:14

Voor het eerst is in Nederland iemand begraven in een doodskist die is gemaakt van het wortelnetwerk van paddenstoelen.

Voor het eerst is er iemand in een 'levende doodskist' begraven. Een overledene werd zaterdag in Den Haag begraven in een kist gemaakt van plantenwortels en paddenstoelen, die ervoor zorgen dat een stoffelijk overschot snel wordt gecomposteerd. Dit is de eerste keer in de wereld dat iemand op deze manier 'terug wordt gegeven' aan de natuur.

"Het was een heel bijzonder moment", vertelt Bob Hendrikx, biodesigner van de Living Cocoon. "Dit is de eerste keer dat er een mens wordt gecomposteerd op deze manier en het is een eer om zo betrokken te zijn bij iemands begrafenis."

Hendrikx ontwikkelde de 'Living Cocoon' samen met de TU Delft en Naturalis. Zij gingen een samenwerking aan met uitvaartbedrijf CUVO Uitvaartzorg en De Laatste Eer, dat de levende doodskist in het 'assortiment' voor begrafenissen opnam. De verwachting was dat het nog jaren zou duren voordat de eerste Living Cocoon in de praktijk kon worden gebruikt, maar al binnen een dag werd de doodskist uitgekozen voor een uitvaart.

Momenteel heeft het bedrijf van Hendrikx, Loop, tien kisten gemaakt. "Doordat we met levend materiaal werken, zijn alle kisten anders. Mensen kunnen bijvoorbeeld ook kiezen voor paddenstoelen boven op de kist, in plaats van bloemen", vertelt Hendrikx.

Kist gemaakt van levend web van schimmels en plantenwortels

Het kan soms tien jaar duren voor een menselijk lichaam composteert. Wanneer dat lichaam zich in een kist bevindt, kunnen daar nog meer jaren bijkomen. Door de levende doodskist zou het lichaam in twee tot drie jaar al opgenomen kunnen zijn in de grond.

De kist is gemaakt van mycelium, een soort web van schimmeldraden en planten- en bomenwortels. Door een mal te maken en hier mycelium in te kweken kan er dus een complete doodskist van organisch en levend materiaal worden ontwikkeld.

Dit mycelium zet allerlei afvalstoffen om in voedingsstoffen voor de natuur en wordt bijvoorbeeld ook gebruikt om vervuilde grond te verschonen. De kist zorgt er dus niet alleen voor dat bestaande planten beter kunnen groeien; het moet de kwaliteit van de omliggende grond verbeteren. Vervolgonderzoek moet laten zien hoeveel de kist precies bijdraagt aan de bodemkwaliteit.

"Momenteel leven wij door constant dingen uit de natuur te pakken", vertelt Hendrikx. "Met deze uitvinding hopen wij de relatie met de natuur meer gelijkwaardig te maken en ook iets terug te geven."

Door: NU.nlBeeld: TU Delft/Bob Hendrikx


Ondersteunend

Fragment(en) Rapport Uitvaart van de Toekomst (2017)

Uit een onderzoek (Baker Tilly Berk 2016) blijkt dat organisaties in de uitvaartbranche verwachten dat de markt binnen nu en twee jaar zal versnipperen. Organisaties in de branche verwachten dat, door de groei van het aantal zzp’ers, de kwaliteit van uitvaartzorg zal verbeteren. In dat onderzoek komt naar voren dat uitvaartorganisaties verwachten dat vooral middelgrote bedrijven in de uitvaartbranche het de komende jaren moeilijk gaan krijgen. Dit komt enerzijds omdat zij niet kunnen profiteren van schaalvoordelen waarvan de drie marktdominerende organisaties (DELA, Monuta en Yarden) wel kunnen profiteren, anderzijds staat hun regionale marktpositie onder druk door het toenemend aantal zzp’ers die in dezelfde verzorgingsgebieden werkzaam zijn. Toch komt in dat onderzoek ook naar voren dat uitvaartorganisaties denken binnen nu en twee jaar meer uitvaarten te mogen verzorgen en dat hun omzet zal groeien.


Uitvaartorganisaties zien binnen nu en twee jaar de volgende ontwikkelingen gebeuren:

  • Het natuurbegraven zal sterk doorzetten. Het wordt meer dan een niche. Dit omdat natuurbegraven relatief goedkoop is ten opzichte van het cremeren.
  • Nieuwe vormen van lijkbezorging (vriesdrogen, resommeren, composteren) zullen niet massaal aanslaan bij Nederlandse consumenten.
  • Milieubewustheid speelt geen sterke rol bij consumenten. Een groene uitvaart is voor een beperkte doelgroep.
  • Het online kunnen volgen van uitvaarten zal binnen enkele jaren door uitvaartondernemers als standaard worden aangeboden en gebruikelijk zijn bij uitvaarten.
  • Uitvaartorganisaties die willen groeien, moeten zich richten op multiculturele uitvaarten dus de nieuwe culturele groepen in de samenleving. Echter, bijna de helft van de organisaties (tweeënveertig procent) heeft geen visie op hoe de groei in multiculturele uitvaarten bewerkstelligd kan worden.

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.