DEARLY : NIEUWE ROUW APP

Gepubliceerd op 23 september 2020 om 21:42

Samen rouwen met app Dearly: een veilige plek voor gedeelde smart

Rouwen is ingewikkeld. Voor rouwenden zelf, maar ook voor hun omgeving. Dat weten Quirine Wissink (27) en Pieter van der Oest (29) als geen ander. Eind deze maand brengen zij Dearly uit, de eerste rouwapp ter wereld.

Alice Boothby 24 september 2020, 9:41

Er is een buddysysteem, waarbij de gebruiker in contact kan ­komen met lotgenoten en ervaringen kan delen.

Drie jaar geleden overleed de vader van Quirine Wissink op 59-jarige leeftijd aan darmkanker. Wissink studeerde op dat moment communicatie en multimediadesign en wilde niets liever dan nog dat jaar haar propedeuse halen – dat had haar vader zo graag gewild. Dat ging echter niet zonder slag of stoot. Wissink maakte overuren, sliep slecht en ontwikkelde door een giftige cocktail van stress en verdriet chronische vermoeidheidsklachten.

 

“Ik zat regelmatig om vier uur ’s nachts huilend achter mijn laptop mijn opdrachten af te tikken,” vertelt Wissink. “En hoewel ik me in de eerste maanden door mijn omgeving erg gesteund voelde, begon het daarna weg te zakken. Ik kwam in een zwart gat terecht. Mensen wisten niet meer wat ze moesten zeggen of vragen, ze belden niet meer. Ik voelde me alleen.”

 

Wissink ging steeds minder vaak naar college en deed veel groepsopdrachten alleen. Als ze naar college ging, voelde zich vaak onbegrepen door haar ­medestudenten. “Op een dag zei een klasgenoot: waarom kom je niet meer? Je vader is toch al drie maanden dood?” Wissink besloot toen online hulp te zoeken. Die zoektocht begon door op woorden als ‘rouwen’ en ‘grief’ te zoeken in de AppStore. Op een zeer verouderd Amerikaans platform na vond ze geen specifieke app die rouwenden ondersteunt. Wissink: “Toen dacht ik: dan maak ik hem zelf.”

 

Pieter van der Oest was achttien jaar toen zijn vader ­besloot uit het leven te stappen. Ook hij werd in de eerste maanden na de dood van zijn vader volop gesteund door familie en vrienden, maar daarna werd dat snel minder. “Op een gegeven moment werd ik niet eens meer uitgenodigd voor verjaardagen omdat mensen niet wisten hoe ze met me moesten omgaan. Daardoor voelde ik me alleen maar meer ­geïsoleerd. Ik dacht: wat is er mis met mij?”

Van der Oest werkt binnen de commerciële tak van de ICT-sector en zag in 2019 toevallig op LinkedIn een bericht van Wissink. Hij las hoe Wissink bezig was met de app Lutto, de voorloper van de app die in een later stadium Dearly is gaan heten. Van der Oest twijfelde geen moment en belde Wissink diezelfde dag nog.

Wissink: “Ik merkte dat het nog best lastig is om in je eentje een start-up te runnen. Op bepaalde gebieden ontbrak het mij aan de juiste kennis. Toen Pieter belde, dacht ik: jij beschikt over die kennis. Bovendien heeft hij dezelfde intrinsieke motivatie als ik.”

Van der Oest: “We hebben twee uur lang enthousiast met elkaar gesproken. Ik was helemaal niet op zoek naar een nieuwe uitdaging, maar dit kwam zomaar op mijn pad.”

Een buddy

Wie Dearly voor het eerst gebruikt, wordt gevraagd wie hij of zij verloren is. Na registratie kan de gebruiker kiezen uit drie verschillende functionaliteiten. Er is een buddysysteem, waarbij de gebruiker in contact kan ­komen met lotgenoten en ervaringen kan delen. De gebruiker kiest een buddy en ziet van alle beschikbare buddy’s een korte biografie. Aan het daadwerkelijk contact opnemen met een buddy, gaat een kleine selectieprocedure vooraf. Ook biedt Dearly de mogelijkheid om tegen betaling in contact te komen met een professionele rouwcoach en kan er via de app een-op-eencoaching worden aangeboden.

 

De derde functionaliteit is de kennisbank. Wissink: “Hier kunnen alle gebruikers praktische informatie vinden omtrent rouw. Van ervaringsverhalen en tips hoe je met rouw kunt omgaan tot de meer praktische zaken zoals de administratieve rompslomp die bij een sterfgeval ­komt kijken. Waar moet ik rekening mee houden?”

 

Op die manier willen de oprichters met Dearly een veilige plek creëren waar afstand en onbegrip geen rol spelen. Wissink: “Natuurlijk pretenderen we niet het rouwproces sneller of beter te maken, dat is onze bedoeling niet. Maar het kan wel waardevol zijn om op een laagdrempelige ­manier in contact te komen met lotgenoten en coaches, zonder aan de grote klok te hoeven hangen dat het niet goed met je gaat. Zo kun je op je eigen manier en in je eigen tempo rouwen.”

 

Van der Oest: “We proberen een zwaar onderwerp met een positieve insteek te benaderen. We helpen lotgenoten vooruit te bewegen, hoewel rouw geen eindpunt heeft. De achterkant van rouw is liefde.”

 

Dearly biedt ook familie, vrienden en bekenden van een lotgenoot de mogelijkheid zich ook aan te melden, zodat hij of zij dichter bij de belevingswereld van de rouwende kan komen. Van der Oest: “Zij kunnen als naasten de kennisbank gebruiken om meer te leren over rouw en kunnen een notificatie instellen voor alle belangrijke dagen van de rouwende in kwestie. Zoals een herinnering voor de verjaardag of een sterfdag van de overledene. Dat is vaak iets dat vergeten wordt.”

 

Wissink en Van der Oest kunnen (nog) niet leven van ­Dearly. Zij werkt parttime als projectmanager, hij als freelancer. Maar met een subsidie van 25.000 euro hebben ze een eerste bètaversie van de app kunnen bouwen die door tachtig personen uitvoerig wordt getest. Het is nu hopen dat de investeerders zich zullen melden, de uitvaartbranche reageert enthousiast. Van der Oest: “Het zou geweldig zijn als Dearly bijvoorbeeld als onderdeel van een zorgverzekering wordt opgenomen.”

Potentie

Dearly zal begin oktober gepresenteerd worden als gratis app, maar de oprichters hopen hem vanaf januari 2021 uit te kunnen bouwen met een premiumabonnement. Daarbij kan de ­gebruiker tegen een vast bedrag per maand gebruikmaken van extra functionaliteiten, zoals een podcast met verschillende gastsprekers. Wissink: “Als het aan ons ligt, hebben we over vijf jaar een hoofdkantoor in Amsterdam met een hub in Noord-Amerika. Wij geloven dat deze app de potentie heeft om mensen waar dan ook ter wereld te ondersteunen. Dearly moet dé centrale plek worden waar iedereen terecht kan om aan de slag te gaan met het verlies van een dierbare.”

Praten over zelfmoordgedachten kan anoniem: chat via 113.nl, bel 113 of bel gratis 0800-0113.


Ondersteunend

Fragment(en) Rapport Uitvaart van de Toekomst (2017)

Digitalisering uitvaartbranche

Volgens De Lange (2014) biedt digitalisering bijzondere kansen voor het heruitvinden van traditionele services, platforms en producten. Bestaande producten en diensten in de uitvaartbranche worden in dat geval vervangen door totaal nieuwe digitale kernproducten die zich ontwikkelen tot de standaard gebruikersvariant. Het hoogste niveau van een brand-utility is volgens De Lange het ontwikkelen van een digitaal kernproduct. Volgens hem is het kunnen ontwikkelen van digitale kernproducten de nieuwe vorm van marketing voor organisaties.

Brand-Utility

Een brand-utility is volgens De Lange (2014) een additioneel product dat organisaties aan kunnen bieden om klanten te helpen in diverse fases van het koopproces. Een merk dat klanten helpt (inzien), zorgt voor meer likeability, zo stelt De Lange. Bovendien verbeteren brand-utilities de customer journey. Een customer journey is het proces wat klanten doormaken alvorens het doen van een aankoop. Een goed georganiseerde customer journey resulteert in loyale en tevreden klanten (Kazmaier, Oberholzer en Eichholzer, 2014).

Symbolische Utility

Melewar en Karaosmanoglu (2008) stellen dat brand-utilities een negatieve impact op de identiteit van een organisatie kunnen hebben. Volgens deze auteurs is het belangrijk niet alleen functionele maar ook symbolische brand-utilities te onderhouden. Brand-utilities moeten volgens hen niet alleen nuttig en functioneel zijn maar ook interessant zijn en een symbolische waarde claimen. Voorbeelden hiervan zijn het plaatsen van symbolische content op social media die in het verlengde liggen van de visie van een organisatie. Brand-utilities moeten volgens deze auteurs kunnen resulteren in relaties tussen consumenten onderling en met organisaties en merken.


Brand-Utility in de uitvaartsector

Er worden een aantal brand-utility mogelijkheden beschreven die relevant kunnen zijn voor de uitvaartbranche. Om tot deze mogelijkheden te komen, is er onderzocht in welke fases van uitvaartprocessen digitale kernproducten een rol spelen of kunnen gaan spelen.

Voorbeelden van brand-utility mogelijkheden in uitvaartprocessen zijn;

  • Algemene shopping-applicatie: Er bestaan vooralsnog geen digitale shopping-applicaties voor consumenten. Er kan een applicatie worden ontwikkeld die als centrale bron kan gelden voor consumenten om zich te oriënteren, te informeren en producten aan te kopen.
  • Productspecifieke shopping-applicaties: digitale applicaties die helpen bij het kiezen en winkelen van specifieke onderdelen in uitvaartprocessen. Deze kunnen helpen bij het kiezen van uitvaartondernemers, kleding, catering, vervoer, locaties, sprekers en muziek. Dit kunnen applicaties zijn met daarin adviesfuncties van personal shoppers en automatische seizoensupdates.
  • Educatieve augmented applicaties:augmented reality applicaties die kunnen helpen bij het in elkaar zetten van doe-het-zelf producten of applicaties die meer informatie geven over locaties, objecten of mensen. Augmented reality is een informatieve fictieve laag over de werkelijkheid die zichtbaar is via een scherm.
  • Digitaal experience-environment: een digitale omgeving die voor, tijdens en na uitvaarten een rol kan spelen. In een dergelijke omgeving kunnen consumenten verschillende thrills (escapisme) ervaren, dingen leren (educatieve experiences) en producten aankopen.

Masterclasses & werksessies

Wil je alles weten over de uitvaart van de toekomst en hoe jouw onderneming hierin kan floreren? Boek een masterclass, werksessie,  training of een lezing van deathfluencer Marieke van der Weiden MA

Voorbeeld product

€ 29,95

Voorbeeld product

€ 29,95

Dit is een voorbeeld product. Het kan niet gebruikt of gekocht worden.


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.